Programok Rólunk Érdekességek Pályázatok
en
Bérleten kívüli koncertek Térzene Stream koncertek (Youtube)
2023.03.13.
A francia zene úttörője, Pierre Boulez
Boulez egyáltalán nem volt elégedett a párizsi zenei élet általános színvonalával.

Pierre Boulez úttörőnek számító zeneszerző, elismert karmester, szókimondó aktivista és az új zene és a fiatal zenészek fáradhatatlan bajnoka volt. 1925. március 26-án született Montbrisonban. 1943-ban beiratkozott a párizsi Conservatoire-ba, ahol Olivier Messiaen zeneszerző osztályába került, "aki nélkül soha nem lettem volna az, ami vagyok". Azonban még így is zavarba hozta tanárát azzal, hogy a megszállás alatt sok más zenével együtt "degeneráltnak" nyilvánított Sztravinszkij Norvég hangulatok című művét kifütyülők élére állt egy fesztiválon. Ahogy Boulez később elmondta, az ember gyorsan tanul, és 1945-ös rövid zongoradarabjai, a Notations már Webern 12 hangú technikájának hatását tükrözik. Az első világháború utáni francia zeneszerzők "Les Six" csoportjához hasonlóan, a maga módján, de ő is új utakon akart elindulni, és nem véletlen, hogy kedvenc Sztravinszkij darabjai A tavasz rítusa és a Les noces voltak. 1946-56-ig Jean-Louis Barrault színházi társulatánál talált kényelmesnek mondható zeneigazgatói állást, melynek során kísérőzenéket írt, de más zeneszerzők partitúráit is vezényelte. Boulez egyáltalán nem volt elégedett a párizsi zenei élet általános színvonalával, és a korlátozott párizsi repertoárral, melynek köszönhetően például 1958-ban, németországi tartózkodása során hallotta először Mahlert.

További érdekességek
2023.03.24.
Heitor Villa-Lobos stílusa
A csiripelő fafúvósok, a lírai dallamra fakadó vonósok, a telt rézfúvósok és az ütőhangszerek együtt...
Bővebben
2023.03.20.
Telemann és a Bachok
Annak ellenére, hogy Bach és Telemann vetélytársak is voltak, személyes sorsuk is összefonódott.
Bővebben
2023.03.17.
Chopin nem szeretett fellépni
Törékeny, kényes és túlérzékeny volt nagy orra miatt, de amikor leült egy zongorához, máris elemében...
Bővebben
2023.03.06.
Mahler: a nagy szintetizáló
Gyakran vádolták azzal, hogy túlzottan extravagáns, morbid, önimádó, képtelen különbséget tenni a ma...
Bővebben