„Testközelből láthattam, hogy a magyar előadók mit kezdenek Bartókkal”

Miért jelentkeztél erre a kurzusra?

Én elsősorban Hamar Zsolt professzor úr miatt, mert már régóta figyelemmel követem a munkásságát, másodsorban pedig a darabok miatt. A Concertóval már foglalkoztam Hollenburg Gábor kurzusán, de érdekelt milyen együtt dolgozni a darabon a Savaria Szimfonikus Zenekarral, illetve Hamar Zsolt professzor úr hogyan interpretálja, tanítja be fiatalabb karmestereknek a művet. Szerencsére nem csalódtam, mert a professzor úrnak jó meglátásai vannak, nagyon jó instrukciókat ad és mindig nagy hangsúlyt fektet a zeneiségre, az igényességre.

Én is a darabok miatt jelentkeztem elsősorban, kíváncsi voltam arra, hogy a különböző nehezebb részeket – hiszen ezt a három Bartók művet nem olyan könnyű vezényelni, mint egy Haydn szimfóniát – a többi hallgató hogy oldja majd meg. Öt éve már voltam itt hallgatóként és az pozitív élmény volt, ezért is jöttem vissza

Hogy érzed magad kurzuson?

Jól érzem magam, jó a légkör, a professzor úr is egészen közvetlen. A zenekar nagyon nyitott és türelmes a tanuló karmesterekkel, ami fontos egy karmester kurzusnál. Jól vagyunk informálva is.

Én is jól érzem magam és sokat tanultam technikailag, más megoldásokat sajátítottam el, amiket eddig nem láttam, amiket majd alkalmazni fogok a jövőben. Például hogy lehet egy problémát megoldani, amikor nincs együtt egy hangszercsoport, vagy nem szól tisztán együtt két-három hangszer. Nagyon tetszik, hogy minden igényesen és precízen van kidolgozva.

Mit tanultatok itt? Hogyan érzed, miben fejlődtettek a legtöbbet?

Én elsősorban azt tanultam itt passzív részvevőként, hogy hogyan kell a zenekarhoz hozzáállni, mi ténylegesen a karmester a feladata egy Bartók mű előadásakor, mert nyilván egy romantikus műnél fontosabb a személyes interpretáció, de Bartók muzsikája ridegebb, ugyanakkor mégis sok érzelem található benne, és hogy ezt egy karmester hogyan tudja közvetíteni a zenekarnak és hogyan tudja ezt jól irányítani.

Külföldiként nekem nagyon fontos volt, hogy Magyarországon foglalkozhattam egy világhírű magyar szerző életművével, mert az ő zenéje nagyon szorosan merít a népzenéből és testközelből láthattam, hogy a magyar előadók mit kezdenek Bartókkal. Sikerült technikai finomságokat is megtanulnom, amit később alkalmazni is fogok majd.

Ha a barátaid kérdeznék, hogy mesélj nekik valamit a Bartók Szeminárium és Fesztiválról, akkor mi lenne az a pár dolog, amit elsőként elmondanál nekik?

Igényes munka folyik itt, jó hangulatban. A Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatója a professzor, de nem egy elzárkózó ember, közvetlenül beszél a hallgatókkal és a zenekarral is.

Nagyon tetszik a magyarok kedvessége és hozzáállása és az, hogy szimfonikus zenekarral ilyen hosszú időn keresztül dolgozhatok együtt.

Milyen volt Hamar Zsolttal együtt dolgozni? Mennyiben játszott szerepet az ő személye abban, hogy jelentkeztettek a kurzusra?

Nekem személyes kapcsolatom még nem sok volt vele, de közvetetten már nagyok sokat tanultam tőle és bár tudtam, hogy csak passzív hallgatóként jelentkezhetem, de mégis az ő személyes jelenléte volt a fő motivációm, hogy eljöjjek ide. Nagyon fontos, hogy ő magyar karmesterként mélyedt el Bartók művészetében, ezenkívül szimpatikus a szakmai és emberi megközelítései egyaránt, amikkel a darabokhoz áll. A karmester személye mellett a zenekar is nagy vonzerő, ami motivált a jelentkezésben.  

Konzekvensen dolgozik, és nagyon jól rámutat a nehezebb pontokra, amiket ki kell dolgozni. Nagyon jó technikája van, kicsit más, amit én tanultam, de remekül alkalmazható.

Az új adatvédelmi tájékoztató ITT elérhető. A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás